Ik ben ontevreden, wat nu?
Samen met onze collega’s zetten we ons in om de beste zorg te bieden. Toch is het mogelijk dat u of jij soms niet tevreden bent over onze inzet. Bijvoorbeeld over de manier waarop iemand van ons met u of jou omgaat. Of waren er mogelijk vooraf andere verwachtingen over ons aanbod en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden dan aan daar niet mee rond te blijven lopen maar uw of jouw onvrede te melden. Hieronder informeren we u graag over hoe dat kan.
Klachtopvang
Meld en bespreek de klacht eerst met de medewerker op wie de onvrede betrekking heeft of met één van beide directeuren. Houd daarbij het volgende in gedachten:
- reageer zo snel mogelijk;
- wanneer het iets is dat niet snel kan worden afgedaan: vraag een gesprek aan; probeer eventueel al van te voren de klacht kort en krachtig op papier te zetten en aan ons te overhandigen;
- probeer te bedenken wat u of jij met het gesprek wil bereiken;
- neem iemand ter ondersteuning mee naar het gesprek.
Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.
Informele klachtbehandeling door de klachtenfunctionaris
Heeft de eerste klachtopvang de onvrede niet weg genomen of wilt u of jij deze stap overslaan? In dat geval kunt u of jij terecht bij onze klachtenfunctionaris. Deze kunt u bereiken via:
- Klachtenfunctionaris R&R Zorgpartners
- Antwoordnummer 570
- 4200 WB GORINCHEM
- T 0183-682829
- E klachten@cbkz.nl
De klachtenfunctionaris kan op een laagdrempelige en informele wijze bemiddelen bij uw klacht. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk en kan ook meer vertellen over de klachtenprocedure en eventuele vervolgmogelijkheden. Het doel van de behandeling door de klachtenfunctionaris is om samen met de organisatie tot een oplossing te komen voor de ervaren onvrede.
Formele procedure bij de Klachtencommissie of Geschillencommissie
Komt u er samen niet uit dan kunt u als het gaat om zorgverlening op grond van Jeugdwet of de Wet maatschappelijke ondersteuning de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie. Binnen de jeugdzorg kan dat altijd direct. De klachtencommissie zal na behandeling een uitspraak doen en kan de bestuurder van onze organisatie adviseren om bepaalde stappen te zetten. Het secretariaat van de klachtencommissie is te bereiken via het Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ):
- CBKZ t.a.v. Klachtencommissie R&R Zorgpartners
- Antwoordnummer 570
- 4200 WB GORINCHEM
- T 0183-682829
- E klachtencommissie@cbkz.nl
Als u zorg op grond van de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg ontvangt, heeft u de mogelijkheid om uw klacht in de vorm van een geschil in te dienen bij de Geschillencommissie waarbij wij zijn aangesloten. Voor meer informatie hierover verwijzen we u naar de website www.geschillenindezorg.nl.
Wilt u meer weten?
Deze informatie geeft een antwoord op de belangrijkste vragen over uw klachtmogelijkheden. Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar onze klachtenreglement dat u hier kunt downloaden.